چگونه بست های پوششی(headgear braces) یک لبخند را کامل میکنند؟

مدیر
دندانپزشکی , ارتودنسی , headgear , زیبایی دندان
0 نظر
چگونه بست های پوششی(headgear braces) یک لبخند را کامل میکنند؟

در طول دوره درمان شخص به وسیله ارتودنسی، ممکن است حالت فک بالا (maxilla) و فک پایین (mandible) ناهموارتر از انحراف هایی که دندان در حالت عادی داشته به نظر برسد. در این موقعیت ها، براساس تشخیص های کلینیکی یا تصاویر دیجیتال ممکن است جراح و دندانپزشک پیشنهاد دهد که از ارتودنسی های دارای کلاهک ها یا روپوش هایی(headgear braces) در درمان یک قسمت خاص از ارتودنسی فرزندتان استفاده شود.

روپوش یا کلاهک(headgear) چیست؟

چگونه بست های پوششی(headgear braces) یک لبخند را کامل میکنند؟


روپوش یا کلاهک یک نام کلی برای یک نمونه وسیله بیرونی(خارجی) است که نیروی خاصی را اعمال میکند تا رشد و حالت فک شما را به بهترین حالت هدایت کند.(بر اساس مجمع دندانپزشکان امریکا AAO) دندانپزشکان از آن ها در موارد خاصی استفاده میکنند که دندان هایتان نیاز به تغییر وضعیت یا حالت دارن که امکان انجام این کار از طریق بست(BRACKET)، سیم کشی ها((Wires یا گیره هها شفاف که در حالت عادی موجودند، وجود ندارد.

به دلیل اینکه این بست ها (braces) دارای سیم هایی هستند که هم درون هم بیرون دهان را درگیر میکنند و برای شما و یا فرزندتان ممکن است کمی عجیب و ناآشنا به نظر آید. اما این راه حل اغلب توسط دندانپزشکان و برای موقعیت های معمولی استفاده میشود و در واقع یک بخش از زیباسازی دهان و دندان تلقی میگردد.


برای چه از آن استفاده میشود؟

چگونه بست های پوششی(headgear braces) یک لبخند را کامل میکنند؟


کلاهک جمع کننده(Retraction Headgear)- که با نام اصلاح کننده کلاس 2 شناخته میشود- برای جمع کردن و به داخل کشیدن فک بالایی استفاده میشود و کلاهک طویل کننده- که با نام اصلاح کننده کلاس 3 شناخته میشود-برای حرکت دادن فک بالایی به سمت جلو(بیرون) استفاده میشود در حالیکه فک پایین را نیز هدایت میکند. این پروسه انتخابی بستگی به نیازهای فردی بیمار دارد.

درمان به وسیله این کلاهک ها(headgear) معمولاً زمانی که یک کودک یا فرد جوان در حال رشد هستند و همچنین به منظور شکل دادن به استخوان های فکی که در حال رشد است، استفاده میشود. در این روش، این وسیله میتواند دندان ها و استخوان های فک را به جایگاه مناسب، پیش از آنکه آن ها ثابت شوند هدایت کند.

چگونه به کار برده میشود؟

چگونه بست های پوششی(headgear braces) یک لبخند را کامل میکنند؟


دو نوع متداول وجود دارد: 1. Facebow که شامل نوار فلزی مجزا است که تقریباً پشت گردن شما نصب میشود و دارای سیمی است که به بست های جلویی دندان های شما وصل میشود.

شکل(Jhook) از سیم هایی استفاده میکند که به بست های شما وصل میگردد و نوارهای فلزی که در سرتاسر سر و گردن شما نصب میشود. این وسیله باید بین 12 تا 14 ساعت  در طول یک روز بر روی دندان های شما نصب شود و این کار با تشخیص دندانپزشک شما صورت میگیرد.

طول دوره درمان بستگی به این خواهد داشت که جمع شدگی یا انحراف فک های بالا و پایین چگونه هستند و اینکه آیا بیماران جوان تجویزهای دندانپزشک را به خوبی دنبال میکنند.

آیا دستورالعمل خاصی برای این نوع از کلاهک ها(headgear) وجود دارد؟


به دلیل وجود قلاب های اضافی به داخل بست های موجود، بست های پوششی(headgear braces) باید درهنگام فعالیت هایی از قبیل غذا خوردن، خوابیدن، ورزش کردن یا هر زمان دیگری برداشته شود به این دلیل که ممکن است بیمار تصادفاً در طی فعالیت فیزیکی آن را بکشد یا به آن ضربه بزند.

مراجعه کردن های مداوم به دندانپزشک عمومی یا متخصصین بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، اما شست و شو مناسب و مخصوصاً استفاده از محصولات تعبیه شده از قبیل شست و شو دهنده های حاوی فلوراید مطمئناً کمک خواهد کرد که دندان های شما از باکتری هایی که می توانند در اطراف بست های متصل شده بر روی دندان هایتان در طول دوره درمان مخفی شوند، در امان بماند.

صرف نظر از تلاش های اضافی مورد نیاز به هنگام استفاده از این کلاهک ها، سلامتی و لبخند زیبای حاصل شده پس از آنکه درمان کامل شد باعث میشود که این کار سخت ارزشمند تلقی گردد.        

فیاض بخش
مجتمع تخصصی دندان پزشکی

نظرات خود را ارسال نمایید
با ما همراه باشید
در تلگرام ما را دنبال کنید